Tuesday 13 April 2010

چند خبر از زندان های جمهوری اسلامی

Here is the beginning of my post. انتشار گزارش جلسات دادگاهِ پرونده های کهريزک ممنوع شد
شنبه، 21 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Saturday 10 April
صدای آمریکا: انتشار گزارش جلسات دادگاهِ پرونده های کهريزک ممنوع اعلام شده است. با گذشت ماه ها از تعطيلی بازداشتگاه کهريزک به دستور رهبر جمهوری اسلامی ايران و وعده دستگاه قضايی جمهوری اسلامی و نمايندگان مجلس ايران مبنی بر رسيدگی و به مجازات رساندن متهمان کهريزک از معرفی متهمان اين پرونده، خبری نيست و قاضی محمد مصدق رييس دادگاهِ رسيدگی کننده به پرونده ۱۲ تَن از متهمان وقايع کهريزک در سازمان قضايی نيروهای مسلح انتشار گزارش جلسات دادگاه کهريزک توسط اشخاص حاضر در جلسه را ممنوع اعلام کرده است.

شنبه، 21 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Saturday 10 April
شیوع ایدز در زندانهای جمهوری اسلامی
خبرگزاری مهر: مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندانها گفت: نتایج آمار پایگاههای دیده بر نشان حاکی از شیوع 7.1 درصدی HIV در زندانها است.

دکتر مرضیه فرنیا گفت، بررسیها نشان می دهد که بیش از نیمی از ورودی زندانیان معتاد هستند.

مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندانها گفت، محیط زندان بسته است و شرایط برای انتقال بیماریهای واگیردار بسیار فراهم است و در صورت شیوع با فاجعه بزرگی مواجه می شویم.

آدينه، 20 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Friday 09 April
وضعیت نگران کننده زندانی سیاسی در ملاقات با خانواده
سایت کلمه: خانواده بدرالسادات مفیدی دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران، صبح پنجشنبه توانستند با وی به صورت کابینی ملاقات کنند.

به گفته ی اعضای خانواده، در این دیدار در حضور مامور زندان صورت گرفت، وضعیت جسمی این روزنامه نگار بسیار نگران کننده بود و از درد زیاد قلبی شکایت می کرد و همچنین لرزش دست و تکان های سرش محسوس بود.

به گزارش «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» مسعود آقایی،همسرخانم مفیدی گفته است که قصد دارد روز شنبه برای فراهم کردن امکان ملاقات پزشک قلب همسرش با وی به دادستانی مراجعه کند.

بدرالسادات مفیدی ،چهارشنبه شب گذشته در تماس تلفنی با خانواده اش ،بعد از یک سلام و احوالپرسی کوتاه ،مکررا اظهار داشته که ” به من گفته اند دخترانت مصاحبه نکنند” و این نکته را در طول ملاقات هم بارها خطاب به خانواده اش تکرار کرده است.

این روزنامه نگار و دبیر انجمن صنفی مطبوعات یک روز بعد از درگیری های روز عاشورا به همراه همسرش بازداشت شد و همچنان در زندان اوین به سر می برد.



آدينه، 20 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Friday 09 April
فشار بر زندانیان بهايی برای اخذ اعترافات تلویزیونی
برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

ایقان شهیدی و سما نورانی، دو شهروند محروم از تحصیل بهایی در زندان اوین تحت فشار و بازجویی‌های طولانی‌مدت برای اخذ اعترافات تلویزیونی قرار دارند.

به گزارش منابع آگاه، بازجوی پرونده، با تحت فشار قرار دادن شهیدی و نورانی، «بارها» از آنان خواسته «در مقابل دوربین تلویزیون»، اتهامات منتسب به خود را بپذیرند.

این در حالی است که پس از گذشت نزدیک به ۴۰ روز از بازداشت این دو شهروند محروم از تحصیل، از اتهامات و دلیل بازداشت آنان اطلاعی در دست نیست.

این دو تن، طی آخرین تماس‌های تلفنی‌شان از اتمام بازجویی از خود خبر داده‌اند. شهیدی و نورانی، در طول مدت بازداشت یک بار، در ایام نوروز با خانواده خود ملاقات کردند.

ایقان شهیدی ۲۱ ساله و سما نورانی ۲۰ ساله، در ۱۱ و ۱۲ اسفندماه در کرمانشاه و شیراز بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شدند.


جلوگیری از ملاقات درسا سبحانی با خانواده

همچنین، بنابر گزارش‌های دریافتی عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین مسئولان زندان اوین از ملاقات خانواده درسا سبحانی با فرزندشان جلوگیری به عمل آوردند.

این درحالی است که این فعال حقوق زنان، در طول مدت بازداشت خود یک بار با خانواده‌اش ملاقات کرده است. سبحانی شام‌گاه پنج‌شنبه طی تماس تلفنی «یک دقیقه‌ای» اعلام کرد که بازجویی از وی به اتمام رسیده است.

درسا سبحانی، فعال کمپین یک میلیون امضا در ۱۶ اسفندماه سال گذشته در منزل پدری‌اش در ساری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در ۱۱ اسفند نیز نیروهای امنیتی با حضور در منزل این فعال مدنی ۲۰ ساله، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی اقدام نمودند اما به دلیل عدم حضورش موفق به بازداشت وی نشدند.

روز ۱۳ اسفند نیز پدر درسا سبحانی، زمانی که قصد خروج از منزلش را داشت طی هجوم ۶ نیروی امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت نموده و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی و تهدید، جهت تحویل دخترش به وزارت اطلاعات قرار دادند.


تشدید فشار بر نوید خانجانی و ادامه بازجویی‌ از وی

نوید خانجانی، فعال مدنی و دانشجویی، همچنان در بند متعلق به سپاه، تحت بازجویی شدید و فشار برای پذیرفتن اتهاماتی «سنگین» قرار دارد. از سوی دیگر، مسئولان زندان اوین از ملاقات مادر کوهیار گودرزی با وی جلوگیری به عمل آورده‌اند.

بنابر گزارش‌های دریافتی، نوید خانجانی در بند متعلق به سپاه در زندان اوین، «هر روز و به طور مداوم» تحت بازجویی‌های «شدید و طولانی‌مدت» برای پذیرفتن اتهاماتی «سنگین» قرار دارد. به گفته خانواده خانجانی، وی در هفته دوبار با منزل تماس تلفنی دارد که این تماس‌ها «در حضور بازجو»‌ برقرار می‌شود.

نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از اعضای موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، ۱۲ اسفند در منزل پدری‌اش در اصفهان بازداشت شد. وی به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده و در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری را در زمینه حق تحصیل انجام داده است.


جلوگیری از ملاقات کوهیار گودرزی با مادرش

از سوی دیگر، مسئولان زندان اوین، عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه از ملاقات مادر کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر با فرزندش جلوگیری کردند. همچنین خانواده خانجانی نیز از ملاقات با فرزندشان محروم بودند.

جلوگیری از ملاقات گودرزی با مادرش در حالی صورت می‌گیرد که پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت وی، مسئولان زندان همچنان از پذیرفتن لباس، کتاب و وسایل موردنیاز وی خودداری می‌کنند. گفتنی است گودرزی، به تازگی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.

در هفته‌های اخیر، سلول گودرزی «هفت بار» تغییر کرده و پروین مخترع، مادر وی این اقدام مسئولان زندان را مصداق «شکنجه» دانسته است.

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۹ آذرماه بازداشت شد و از آن تاریخ تنها سه بار با مادرش تماس تلفنی داشته است.

پنجشنبه، 19 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Thursday 08 April
خبرنگاران زندانی در ایران تحت شکنجه‌های جسمی و روانی
شهرزادنیوز: بر اساس گزارشی که از سوی کمیته‌ی حمایت از خبرنگاران "سی پی جی" در روز سه‌شنبه 17 فروردین در نیویورک انتشار یافت، در حال حاضر 35 خبرنگار در ایران زندانی هستند. 18 نفر دیگر به مناسبت ایام نوروزی موقتا آزاد شده‌ و در مرخصی به سر می‌برند. بسیاری از بازداشت‌شدگان در زندان تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار دارند تا به اعترافات غیرواقعی تن دهند، اعترافاتی که می‌تواند برای آنان خطر مجازات اعدام را به دنبال داشته باشد.

چهارشنبه، 18 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Wednesday 07 April
اوین؛ یک قرن زندان و چهار حکم اعدام برای زندانیان کرد
قریب به یک قرن زندان و چهار حکم اعدام برای زندانیان سیاسی کرد محبوس در زندان اوین

خبرگزاری هرانا - دادگاه های انقلاب در تهران برای 17 زندانی سیاسی کرد قریب به یک قرن زندان صادر نموده و برای چهار تن از ایشان حکم اعدام صادر کردند.

بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، واحد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 17 زندانی سیاسی کرد را در زندان امنیتی اوین مورد شناسایی قرار داده که مجموعا قریب به یک قرن زندان محکوم شده اند که چهار تن از این افراد دارای محکومیت های سنگینی چون اعدام نیز می باشند.

مسئولین قوه قضائیه در اظهار نظرهایی از عدم تخفیف مجازات این زندانیان در زندان اوین خبر داده اند و همچنین از اعطای مرخصی برای این قبیل زندانیان سرباز می زنند.

همچنین تعدادی از زندانیان سیاسی کرد محبوس در بند 209 زندان اوین نیز به صورت بلاتکلیف در سلولهای انفرادی این بند نگهداری می شوند.

در پایان نام زندانیانی که از سوی واحد آمار نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است می آید:

1- زبیر والی علی، 8 سال

2- جهانگیر سهرابی، 5 سال

3- ستار غفوری، 4 سال

4- سارون یوسفی، 2 سال

5- هادی امینی، 5 سال

6- رمضان سعیدی، 8 سال

7- عبدالله آذرنگ، 2 سال

8- متین ارجان، 10 سال

9- رمضان احمد، 10 سال

10- صدیق کبودوند، 10 سال

11- علی حیدریان، 10 سال و اعدام

12- فرزاد کمانگر،اعدام

13- فرهاد وکیلی، 10 سال و اعدام

14- شیرین علم هویی، اعدام

15- افشین یاوری، ۲ سال

16- مهدی حمیدی، ۵ سال

17- علی محمدی مقدم، 15 سال

فرزاد كمانگر معلم جوانی است كه در ايران دستگير و به اعدام محكوم شده است. تا كنون نهادهای متعددی در دنيا به اين حكم اعتراض كرده اند. از جمله فدراسيون آموزش بين الملل، فراخوانی برای اعتراض به اين حكم و نجات جان فرزاد كمانگر داده و از همگان خواسته به اين حكم اعتراض كنند. فرزاد کمانگر فعال حقوق بشر ، فعال محیط زیست ، روزنامه نگار و فعال صنفی، و معلم کرد ایرانی است که به حکم اعدام محکوم شده و هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برد

در مرداد 1385

وی در ابتدای بازداشت در بند 209 زندان اوین و بازداشتگاه اطلاعات سنندج و کرمانشاه تحت شدیدترین شکنجه‌ها و اعمال غیرانسانی قرار گرفت تا به ناکرده و نادیده‌ها اعتراف کند. وی در طول این دوره 33 ماهه زندان ماه‌ها در سلول‌های انفرادی و در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر و سنندج مورد آزار و اذیت قرار گرفته است
.

No comments:

Post a Comment