Friday 16 April 2010

زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا می‌زنند

گروهی از زندانیان سیاسی اوین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان، از روز اول اردیبهشت دست به اعتصاب غذا می‌زنند. زندانیان گوهردشت نیز از وضعیت نامناسب آب آشامیدنی این زندان می‌گویند.

.
زندانیان سیاسی زندان اوین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که به منظور رسیدگی به خواست‌هایشان از روز اول اردیبهشت دست به روزه سیاسی می‌زنند. به گزارش وبسایت‌های خبری، این زندانیان با اعتراض به وضعیت بلاتکلیف بسیاری از دستگیرشدگان و نیز صدور احکام سنگین و ناعادلانه برای گروهی دیگر، خواستار پایان دادن به این روند شده‌اند.

در بخشی از بیانیه‌ی زندانیان سیاسی خطاب به ملت ایران آمده است: «آگاه باشید ما سبز اندیشان محبوس در زندان اوین، در اعتراض به این رفتارهای غیر قانونی، غیر شرعی و غیر انسانی حاکمیت در جریان دستگیری‌ها، بازداشتها و محاکمه‌ها و اکنون نگهداری فرزندانتان در وضعیت معیشتی‌، بهداشتی، رفاهی و تفریحی که گاه بسیار نازلتر از وضعیت مشابه برای محکومان عادی و حتی جنایتکاران، قاچاقچیان و… است، از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ روزه سیاسی و شرعی خود را بصورت گسترده و زمان بندی شده آغاز خواهیم کرد‌و در صورت عدم رسیدگی به مطالبات خود و درخواست‌های زیر، اقدام‌های خویش را در خرداد ماه بسط و گسترش خواهیم داد».

در ادامه، خواستهای زندانیان به این صورت اعلام شده است: «لغو و تقليل احكام صادره عليه زندانيان سياسی، امنيتی و مطبوعاتی در دادگاه‌های فرمايشی پس از خرداد ۸۸،  آزادی فوری كليه بازداشت‌شدگان تا زمان برگزاری دادگاه‌ها با قيد وثيقه و كفالت، رعايت اصل ۱۶۸ قانون اساسی در كليه محاكم، رسيدگی به روند غيرقانونی و غيرعادلانه بازجويی‌ها، دادرسی‌ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح و بهبود وضعيت غذايی، بهداشتی، رفاهی و تفريحی كليه زندانيان و بازداشت شدگان».­

مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی باید علنی  و با حضور هیأت منصفه در محاکم دادگستری صورت گیرد.

نامه شبنم مددزاده از زندان

شبنم مددزاده
 دانشجوی زندانی از شکنجه‌هایی که در طول یک سال بر او و برادرش اعمال شده 
سخن گفته استBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  شبنم مددزاده دانشجوی زندانی از شکنجه‌هایی که در طول یک سال بر او و برادرش اعمال شده سخن گفته استهم‌زمان با انتشار بیانیه زندانیان اوین در اعتراض به وضعیت نامناسب زندانیان، شبنم مددزاده دانشجوی زندانی نیز نامه‌ای را منتشر کرده است.

در این نامه با اشاره به شکنجه‌های جسمی و روحی بر این دانشجو و برادر زندانی‌اش، شرح جلسات دادگاه آمده و در بخشی از آن چنین نوشته شده: «دادگاه با حضور نماينده دادستان و بازجوهای اطلاعات برگزار می‌شود. کيفرخواست خوانده می‌شود. اتهامات، محاربه و تبليغ عليه نظام ... در مقابل اين اتهامات اجازه دفاع از ما سلب می‌شود. در مقابل دفاعيات فرزاد که من در مراحل بازجويی شکنجه شدم، مرا مورد ضرب وشتم قرار دادند، قاضی آثار شکنجه را می‌خواهد! و اين در حالی است که يک سال از بازداشت ما می‌گذرد. در طول يک سال هر زخمی التيام می‌يابد الا زخم روح! اما کيست که آن را بشنود يا ببيند؟! در مقابل اعتراض ما قاضی جواب داد مشت و لگد که شکنجه محسوب نمی‌شود».

(متن این نامه را می‌توانید در لینک زیر بخوانید)

شبنم مددزاده روز اول اسفند ماه ۱۳۸۷ در حالی که قصد شرکت در جلسه شورای دفتر تحکیم وحدت را داشت از دانشگاه تربیت معلم تهران خارج اما در میانه‌ی راه دستگیر شد.

ساعت ۳ بعدازظهر همان روز با برادر وی فرزاد مددزاده تماس گرفته و گفته شد برای تحویل خواهرش به کلانتری رجایی‌شهر کرج برود. اما فرزاد مددزاده نیز پس از این مراجعه بازداشت شد.

شبنم مددزاده در نامه‌ی خود نوشته است که به علت فشارهای واردشده بر پدرش در این یک سال و نیز رفتار بد ماموران قضایی و امنیتی با وی، بینایی یک چشم پدر این دو دانشجو از بین رفته است.

وضعیت نامناسب سایر زندانیان اوین

گزارش‌های رسیده از اوین حاکی از وضعیت جسمانی بد برخی از زندانیان سیاسی این زندان است. بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که از هفتم دی ماه در بازداشت به سر می‌برد، یکی از این زندانیان است.

مسعود آقایی همسر این زندانی در گفت و گو با سایت جرس اعلام کرده که همسرش از روز ۱۵ اسفندماه مجددا تحت بازجویی‌های شدید و بی‌وقفه قرار گرفته است. آقایی که روز ۲۶ فروردین موفق به دیدار با همسرش شده گفته که خانم مفیدی دچار لرزش‌های غیرقابل کنترل دست و سر شده و پزشک زندان اکیدا توصیه کرده که وی مورد معاینه پزشک اعصاب و روان قرار گیرد.


مهدی محمودیان روزنامه‌نگار و عضو جبهه مشارکت نیز زندانی دیگری است که خبر وخامت حال او  به بیرون زندان منتقل شده. مادر وی اعلام کرده که این زندانی دچار عفونت شدید ریه شده است.

عیسی سحرخیز و عمادالدین باقی نیز دو زندانی دیگری هستند که خانواده‌های آنان اعلام کرده‌اند از وضعیت نامناسب جسمی برخوردارند. به گفته‌ی خانواده‌های این دو زندانی، عمادالدین باقی در زندان دچار حمله تنفسی شده و عیسی سحرخیز نیز به دلیل اعتصاب غذا دچار افت وزن و ضعف شدید شده است.

آب آلوده در زندان گوهردشت

پایگاه خبری فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایران گزارش داده که آب آشامیدنی زندان گوهردشت کرج (رجایی‌شهر) از اواخر اسفندماه به دلیل نشت فاضلاب آلوده شده است.

بر اساس این گزارش طی روزهای گذشته ۲۰ نفر از زندانیان بند یک این زندان به بهداری منتقل شده‌اند.

همچنین بهداری زندان به زندانیان اعلام کرده که از نوشیدن آب زندان خودداری کنند و برای آشامیدن از آب معدنی فروشگاه زندان استفاده کنند.

 این در حالی است که بسیاری از زندانیان قادر به خرید آب معدنی نیستند و ناچارند از آب زردرنگ و آلوده زندان بیاشامند.
t.

No comments:

Post a Comment