Thursday 23 September 2010

پشتيبانی بين‌المللی از زندانيان سياسی در ايران

صدای آلمان :در پی تاييد احکام سنگين برای شيوا نظر‌آهاري، عمادالدين باقی و مجيد توکلي، سازمان‌های حقوق‌بشری و کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران خواهان پايان دادن به آزار و اذيت روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در ايران شدند.

به گفته سازمان‌های حقوق‌بشری در حالي‌که محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگوهای متعددی در آمريکا مدعی شد که ايران آزادترين کشور جهان است، بسياری از فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران به جرم اتهامات کلی و «ساختگی» در ايران محکوم مي‌شوند.
کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی همچنان به آزار و اذيت روزنامه‌نگاران مستقل ادامه مي‌دهد. شيوا نظر‌آهاری در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «خدشه‌دار کردن وجهه جمهوری اسلامي، گردهمايی به هدف توطئه بر ضد دولت، ايجاد اغتشاش در اذهان عمومی و محاربه» به شش سال حبس، تبعيد به شهرستان ايذه و ۷۶ ضربه شلاق محکوم شده است.

خانم نظرآهاری که پس از انتخابات رياست جمهوری به مدت ۴ ماه در زندان به سر برده بود، هنگامی که قصد داشت در مراسم خاکسپاری آيت‌الله منتظری در قم شرکت جويد، در مسير تهران- قم دستگير شد.

عمادالدين باقي، روزنامه‌نگار باسابقه نيز به اتهام «تبليغ بر ضد نظام، توطئه بر ضد امنيت حکومت» در رابطه با گفت‌وگويی که با آيت‌الله منتظری انجام داده بود، به شش سال زندان محکوم شده است. باقی پنچ ماه از دوران حبس خود را در سلول انفرادی گذرانده است.



مجيد توکلي، يکی از فعالان جنبش دانشجويی نيز در جريان اعتراض به نتايج انتخابات رياست‌جمهوری در ۱۶ آذر ۱۳۸۸ بازداشت شد. توکلی در دادگاه بدون حضور وکيل مدافعش به جرم «مشارکت در تجمعات غيرقانونی» به پنج سال زندان محکوم شد. وی همچنين محکوم به يک سال زندان به دليل «تبليغ بر ضد نظام» و دو سال زندان به خاطر «توهين به رهبر انقلاب» و شش ماه زندان برای «توهين به رئيس‌جمهور» شده بود.



توکلی نيز همچون بسياری از زندانيان سياسی ديگر در چندين نوبت در سلول انفرادی به سر برده است.

"جمهوری اسلامی به ميثاق‌های حقوق‌بشری گردن گذارد"



"برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق‌بشر" نيز در بيانيه‌ای خواستار تضمين سلامت روحی و جسمی شيوا نظر‌آهاري، عمادالدين باقی و مجيد توکلی شده است.



در اين بيانيه همچنين از دولتمردان جمهوری اسلامی خواسته شده است که «به هرگونه اقدامات تهديد‌آميز و آزاردهنده، از جمله در سطوح قضايي، درقبال تمامی مدافعان حقوق‌بشر در ايران پايان دهند.»



در اين بيانيه که رونوشت آن برای مقامات اجرايی و قضايی جمهوری اسلامی ارسال شده، رعايت پيمان‌های حقوق‌بشری و موازين بين‌المللی نيز در خواست شده است.

نگرانی درباره وضعيت حسين درخشان



به گفته کميته گزارشگران حقوق‌بشر حسين درخشان، يکی از نخستين وبلاگ‌نويسان ايرانی نيز با حضور وکيلش در دادگاهی به رياست قاضی ابوالقاسم صلواتی شرکت کرده، اما هنوز حکمی برای وی صادر نشده است.



دادستان پرونده بر اساس «اتهام سب النبی و توهين به مقدسات» برای وی تقاضای اعدام کرده است. درخشان در آبان ۱۳۸۷ بازداشت شد و تاکنون سه جلسه دادگاه برای وی برگزار شده و بيشتر دوران حبس خود را نيز در سلول انفرادی به سر برده است.



اتهامات حسين درخشان «همکاری با دول متخاصم، تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامي، تبليغ به نفع گروهک‌های ضد انقلاب، توهين به مقدسات، توهين به رهبری و رئيس‌جمهور» عنوان شده است.

ادامه فشار بر خانواده تاجيک



بنا به اخبار رسيده عبدالرضا تاجيک، روزنامه‌نگار باسابقه نيز در زندان مورد هتک حرمت قرار گرفته است. در پی احضار پروين تاجيک، خواهر زنداني، به شعبه ۵ بازپرسی زندان اوين يکی از نزديکان خانواده تاجيک گفت: «خواهر زندانی مجبور است برای آنکه خودش به زندان فرستاده نشود و بتواند پيگير کارهای برادرش باشد، مي‌بايد مدتی با رسانه‌ها گفت‌وگو نکند.»



خانم پروين تاجيک به «نشر اکاذيب و اقدام تبليغی عليه نظام» متهم و تنها با قرار کفالت آزاد شده است.

www.roshangari.com

خانم تاجيک در گفت‌وگويی با کمپين بين‌المللی حقوق‌بشر در ايران اظهار داشت که يکی از مقامات دادستانی درباره هتک حرمت به زندانی به وی توضيحاتی داده است. به گفته اين مقام دادستانی و به نقل از خانم تاجيک، ممکن است فرد زندانی در زمان در آوردن لباس و تفتيش بدنی در مواردی مورد بي‌احترامی قرار گيرد و احياناَ افرادی باشند که به تمسخر و توهين زندانی بپردازند، اما اين به معنای آزار جنسی نيست. به گفته اين مقام مسئول آقای تاجيک مورد آزار جنسی قرار نگرفته است. تاکنون سه ماه از حبس تاجيک مي‌گذرد.

No comments:

Post a Comment