Sunday 7 November 2010

نسرین ستوده باید بدون قید وشرط آزاد گردد و بطور اضطراری تحت مراقبتهای ویژه درمانی قرار گیرد


نسرین ستوده کارشناس ارشد حقوق بین الملل٬ حقوق دان٬ وکیل دادگستری فعال اجتماعی٬ عضوکانون مدافعان حقوق بشر، فعال جنبش زنان٬ فعال حمایت از کودکان٬ برنده جایزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بین‌الملل٬ وکیل مدافع بسیاری از زندانیان سیاسی و کودکان محکوم به اعدام٬ پیش از بازداشت، بارها بخاطر فعالیتهای حقوقی‌اش مورد تهدید قرار گرفته بود. گروه‌های فشار تحت امر وزرات اطلاعات از وی خواسته بودند که از وکالت موکلینش دست بردارد.
. نسرین ستوده وکیل زندانی سیاسی آرش رحمانی نژاد٬ جوانی که برای زهر چشم گرفتن از مردم به دار آویخته شد٬ ابتدا در کلانتری نارمک مورد بازجویی قرار گرفت. سپس نسرین ستوده در سیزدهم شهریور۱۳۸۹(چهارم سپتامبر ۲۰۱۰) پس از دریافت احضاریه از سوی دفتر دادستان انقلاب با جرم سه اتهام واهی تبلیغ برضد نظام و تبانی و تجمع به هدف اغتشاش برضد امنیت ملی به دادسرای ویژه زندان اوین فراخوانده شد. وی به همراه وکيل اش، نسيم غنوی به دادسرای اوين مراجعه کردند. دادسرای اوین از حضور وکیل نسرین در جلسه بازپرسی ممانعت بعمل آورد٬ وی پس از بازپرسی کوتاهی دستگیر و روانه زندان اوین گردید۰

نسرین در طی مدت بازداشت امکان ارتباط با وکلای مدافع خود را نداشته است. داشتن ملاقات با بستگان نیز برای او بشدت محدود بوده است. پیش از احضار به دادسرا٬ روز شنبه ۶ شهريورماه، ماموران امنيتی از سوی وزرات اطلاعات به دفتر کار و منزل نسرين ستوده مراجعه کرده و ضمن تفتش اين دو محل و ضبط برخی از اسناد و پرونده ها و وسايل شخصی و کامپيوتر او و همسرش را با خود بردند.

نسرین ستوده در اعتراض به بازداشت خود و رفتار غیر انسانی بازجویان در زمان حبس و شکنجه های طاقت فرسا و بازجویی دربند ٬۲۰۹ زندان اوین٬ اقدام به اعتصاب غذا نمود. وی تنها برای اولین بار در تاریخ سیزدهم آبانماه ۱۳۸۹ (چهارم نوامبر ۲۰۱۰) اجازه یافت دو فرزند کوچک، سه و یازده ساله و همچنین مادر و خواهرش را برای مدت بسیار ناچیزی ملاقات نماید. همسر وی آقای رضا خندان اجازه ملاقات با او را نیافت. درمدت بازداشت نسرین ستوده تنها بمدت سه ثانیه توانسته است با همسرش مکالمه تلفنی داشته باشد.

وی بعد از ملاقات اعتصاب خود را پس از بیست و هشت روز شکست. براساس گزارشهایی که از درون زندان بدست آمده، وزن وی بشدت کاهش یافته، رنگ پوست اش تیره شده و قوای جسمی اش بشدت تحلیل رفته است٬ بطوریکه قدرتی برای در آغوش گرفتن فرزندانش را نداشته است.

نسرین تهديد کرده بود که اگر شرايط بهمان شکل قبل باشد، اعتصاب غذای خود را از سر خواهد گرفت. و به فاصله کوتاهی٬ روز نهم آبانماه (سی ویکم اکتبر۲۰۱۰) مجددا بدلیل ادامه رفتارهای وحشیانه بازجویان بند ۲۰۹ دست به اعتصاب غذای خشک زد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان منفور و خونریز تهران طی روزهای گذشته به زندان اوین رفت تا با دیدار با نسرین ستوده تلاش کند وی به اعتصاب غذای خود که چند ساعت پيش از حضور وی شروع شده بود پابان بدهد. اما این ملاقات تصميم وی را تغيير نداد، اين اعتصاب غذای خشک همچنان ادامه دارد.

وکلای نسرین ستوده، برای خواندن پرونده وی به دادگاه مراجعه کرده اند و از سوی قاضی "پیرعباسی" به آنها ابلاغ گردیده است که بیست و چهارم آبانماه دادگاه نسرین ستوده در شعبه ۲٦ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

رفتار غیر انسانی بازجویان وزارت اطلاعات در بند ۲۰۹ زندان اوین با نسرین ستوده یک جرم جنایی آشکار است و باید همه مسببین این بازداشت٬ دستگیری و بازجویان و شکنجه گران وی از سوی مجامع صلاحیت دار بین المللی تحت تعقیب قرار گیرند.

تا کنون سازمان‌های حقوق بشری بسياری نظير عفو بين‌الملل، ديده‌بان حقوق بشر،‌گزارشگران بدون مرز و همچنين شخصيت‌های سياسی نظير واسلاو هاول، رئيس جمهور پيشين جمهوری چک به وضعیت فوق اضطراری نسرین ستوده اعتراض کرده اند و خواستار آزادی وی گردیده اند.

جمهوری اسلامی نسرین را به گروگان گرفته است٬ شکنجه میکند٬ دیدار با فرزندان و همسر و بستگانش را ممنوع میکند تا با ترساندن وکلای دیگر و خانواده های زندانیان سیاسی که وی وکالتشان را بعهده داشته است٬ با ایجاد جو رعب و وحشت چند روزی بیشتر به حیات ننگین خود ادامه دهد.

بدون تردید این پرونده سازی کثیف دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی٬ بخشی از موج دستگیری ها و اذیت و آزارهایی است که در قبال شماری از وکلای فعال و مدافع حقوق بشر٬ از جمله محمد اولیایی فر؛ آقای محمدعلی دادخواه، آقای عبدالفتاح سلطانی و آقای محمد سیف زاده. واعضای کانون مدافعان حقوق بشر صورت میگیرد.

برای نمونه آقای سیف زاده روز هشتم آبان ۱۳۸۹ (۳۰ اکتبر ۲۰۱۰) پس از برگزاری دادگاهی بشدت مخدوش و فرمایشی و مملو از بی قاعدگی و اشتباهات فاحش قضایی به ۹ سال زندان و ۱۰ سال ممنوعیت از انجام وکالت محکوم شد.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی ضمن همدردی عمیق با فرزندان خردسال٬ همسر٬ مادر و بستگان نسرین ستوده از همه مجامع دفاع از حقوق بشر می خواهد با تحت فشار قرار دان حاکمیت جمهوری اسلامی نسرین ستوده را آزاد و بلافاصله به بیمارستان منتقل نمایند تا تحت درمان و مراقبتهای ویژه قرار گیرد. ما صمیمانه از نسرین ستوده می خواهیم برای حفظ سلامتی اش و رفع نگرانی فرزندان و بستگانش به اعتصاب غذای خود پایان دهد.


کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

پانزدهم آبانماه ١٣۸۹

ششم نوامبر ۲۰١۰



--
--------------------
Campaign to Free Political Prisoners in Iran(CFPPI)

Shiva Mahbobi
Campaign Organiser

Address:CFPPI
BM Box 6754, London WC1N 3XX, U.K.
Tel: +44 (0) 7572356661
www.iranpoliticalprisoners.com
http://cfppi.blogspot.com
freepoliticalprisoners@gmail.com
zendani.tv@gmail.com

http://www.youtube.com/user/CFPPI2009
.

No comments:

Post a Comment