Wednesday 24 March 2010

گزارش تکان دهنده از نقض حقوق بشر در کردستان/3 مرگ مشکوک در زندان، 21 مرگ مرزنشينان و کاسبکاران مرزی

نقض حقوق بشر در کردستان طی مدت سه ماهه آخر سال ۱۳۸۸، بيش از پيش ادامه داشته و احضار، دستگيري، ادامه بازداشت محبوسين، صدور احکام ناعادلانۀ قضائي، اعدام زندانيان سياسي، مرگ مشکوک زندانيان سياسی و موارد ديگری از نقض سيستماتيک، گسترده و مستمرِ حقوق بشر، کماکان دست به گريبان آن منطقه است.

به گزارش کوردنيوز، در زمستان سال گذشته حداقل ۲۵ نفر از مردم کردستان در ادامه نقض حقوق بشر از سوی حکومت جان باختند که از اين ميان ۲۱ مورد به مرزنشينان و کاسبکاران مناطق مرزی تعلق دارد.
اين گزارش همچنين خاطرنشان می سازد اجرای حکم اعدام فصيح ياسمنی زندانی سياسی کرد در ۱۶ ديماه که حکم وی در دادگاهی چند دقيقه ای و غير حقوقی صادر شده بود، موردی ديگر از آمار قربانيان جانباخته در روند تداوم نقض آشکار حقوق بشر در کردستان است. سه مورد ديگر از رقم ۲۵ جانباخته کردستان نيز به مرگ مشکوک زندانيان کرد در زندانها باز می گردد.

بر همين اساس طی زمستان ۱۳۸۸ حدود ۱۱۰ تن از دانشجويان کرد در دانشگاهها به حراست و کميته های انضباطی دانشگاهها احضارو ۲۲ تن از آنان با مجازات محروميت از تحصيل به مدت چند ترم وبعضا با مجازات اخراج از دانشگاه مواجه شده اند. در همين راستا ۲۷ تن از فعالين دانشجويی کرد به اتهامات سياسی و امنيتی بازداشت و روانه زندان شده اند.

در ادامه اين گزارش به بازداشت و صدور حکم برای ۱۴۳ مورد ديگر نيز اشاره شده که شامل ارجاع ۲۹ پرونده قضايی به دادگاه و صدور حکمهای ۶ سال تا ۲۲ ماه حبس است.

لازم به ذکر است ۱۷ زندانی سياسی کرد، کماکان منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند.
.

No comments:

Post a Comment